شیرآلات صنعتی فشار قوی

انواع شیرآلات صنعتی فشار قوی بر شالوده عملکردشان به چندین جور تقسیم می شوند؟

انواع شیرآلات صنعتی یا این که ولوها به مراد ساماندهی یا این که تهیه جریان یک سیال در ادامه لوله کشی گزینه به کارگیری قرار می گیرند. هر کدام از شیرآلات صنعتی Valve تلاش مختلفی دارا هستند و می بایست با اعتنا به گونه عملکردشان گزینه به کارگیری قرار بگیرند تا منجر ارتقاء بهره وری و قدمت سیستم لوله کشی شوند.

 

به طور کلی اشکال شیرآلات صنعتی یا این که ولوها بر شالوده تلاش به شکل ذیل جور بندی می شوند:

 

شیرهای انقطاع و وصل (on/off)

شیرهای تهیه کننده جریان

شیرهای یک طرفه

شیرهای تغییر و تحول دهنده مسیر جریان

شیرهای در دست گرفتن کننده و تهیه کننده فشار

شیرهای ایمنی

شیرهای جور بندی نشده

در ادامه ی همین نوشته به آنالیز اشکال شیرهای انقطاع و وصل و شیرهای تهیه کننده جریان پرداخته می شود.

 

شیرهای انقطاع و وصل (on/off)

1.       شیر کشویی (Gate valve)

·         شیرهای فلکه کشویی لغزنده (Solid Wedge Gate Valve)

این شیرآلات صنعتی که به شیرهای فلکه کشویی یا این که دروازه ای لغزنده مشهور میباشند یک دیسک (Disc) گوه ای دارا هستند که همین دیسک (Disc) می تواند انعطاف پذیر یا این که دشوار باشد. در ادامه سایزهای وسیع خیس از 6 اینچ علاوه بر انقطاع و وصل جریان از همین شیرها می اقتدار به تیتر تهیه کننده جریان هم به کارگیری کرد. شیرهای Solid Wedge Gate Valve را می اقتدار به جهت عمده سیالات نظیر بخار، روغن، آب و گاز به کارگیری کرد.

 

·         Double Disc Parallel – Seat Gate Valve

همان طور که از نام همین شیرآلات صنعتی معین است، همین شیر مهم دو دیسک (Disc) موازی است. همین دو دیسک (Disc) با یک Spreader در ادامه دوران بسته شدن شیر به محل سیت (Seat) خویش فشرده می شوند. از همین شیرها به جهت تهیه جریان به کارگیری نمی شود. شیرهای Double Disc Parallel در ادامه دماهای عادی به جهت انتقال مایعات و گازها به فعالیت می روند. همین شیرها معمولا عمودی کارگزاشتن می شوند تا از قفل شدن دیسک ها (Disc) خودداری شود.

 

·         Double Disk Wedge Gate Valve (Split Wedge Gate Valve)

این شیرآلات صنعتی نظیر شیرهای فلکه کشویی دو دیسک (Disc) موازی میباشند البته دیسک (Disc) همین شیرها گوه نظیر هست و سوای Spreader با یک زاویه بر روی سیت (Seat) قرار می گیرد.

 

·         Single Seat Single Disc Gate Valve

شیرآلات صنعتی به مراد انتقال گازهای فشار ذیل و انتقال خمیر برگه به کارگیری می شوند. همین شیرها به جهت تهیه جریان سیال هم به کارگیری می شوند. چنانچه جریان از سمت سیت (Seat) وارد شود، شیر عملکردی مطلوب نخواهد داشت.

 

·         Single Disk Parallel Seats Gate Valve

 ورود جریان در ادامه شیرآلات دروازه ای یا این که گیت ولو برخلاف شیرهای لغزشی تک سیت (Seat)، می تواند از هر دو طرف باشد. از همین شیرها جهت انتقال هیدروکربن های مایع و گاز به کارگیری می شود.

 

2.       شیرهای سماوری (Plug Valve)

شیرآلات سماوری یا این که پلاگ ولو (Plug Valve) یک دیسک (Disc) استوانه ای صورت یا این که مخروطی دارند. همین شیرآلات مهم معایب و مزایای خاص به خویش هستند. حیاتی ترین مزیت همین شیر صنعتی اندک حجم بودن و حرکت 90 مرتبه ای دستگیره آن است.

 

گاهی شیرهای Plug قفل می شوند و نیاز به نیروی متعددی به جهت گشوده شدن دارند. با به کارگیری از سیت های با اصطکاک های ذیل نظیر تلفون یا این که با روغن کاری یا این که با به کارگیری از گیربکس همین مشکلات هم حل می شوند. همین شیرها به جهت انتقال روغن، آب، گاز و فاضلاب زیاد مطلوب هستند.

 

3.       Line Blind Valve

یکی از شیرهای مسدود کننده جریان میباشند که مهم یک فلنج با یک دیسک Spectacle یا این که کورکننده هستند.

 

4.       شیر پروانه ای

مهم ترین مزیت های شیر پروانه ای اندک حجم بودن و حرکت دورانی دستگیره آن (تا 90 درجه) است. همینطور به علت طرز طراحی همین شیرها سیال در ادامه آن ها تله نمی شود. شیرهای پروانه ای در ادامه تام سایزها و با کالا های مختلف ایجاد می شوند. کاربرد همین شیرها در ادامه سیستم های خلأ و انتقال سیالات مایع و پودرها است. سیت (Seat) های پلاستیکی انحصار دما دارند. شیرهای پروانه ای فلنج دار می توانند در ادامه فی مابین دو فلنج و لوله قرار گیرند. پیشنهاد می شود شیر پروانه ای ویفری را به ملازم فلنج اسلیپون یا این که فلنج دنده ای خوبتر هست به کارگیری نشود چون آب بندی قابل قبولی تولید نخواهد کرد.

 

5.       Rotary Ball Valve

مزیت های بال ولو ، آب بندی قابل اطمینان، حجم کم، احیا آسان، نیروی گشتاور محرکه کم، حرکت 90 مرتبه دستگیره و تنوع در ادامه سایزهای وسیع است. از طرفی دیگر در ادامه همین شیرها قابلیت گیر افتادن سیال در ادامه بدنه و دیسک (Disc) وجود دارد. بیشترین کاربرد اشکال شیرهای صنعتی در ادامه سیستم های خلأ و در ادامه انتقال روغن، گاز، آب و فاضلاب است.

 

شیرهای تهیه کننده جریان

1.       شیرهای کروی (Globe Valve)

شیرهای کروی یا این که گلاب ولو در ادامه دو گونه مستقیم یا این که زاویه ای وجود دارند. همین شیرآلات در ادامه تهیه جریان سیال کاربرد دارند. در ادامه سایزهای وسیع خیس از 6 اینچ از شیر کروی و شیر پروانه ای به جهت در دست گرفتن جریان به کارگیری می شود. در ادامه وضعیت بسته بودن شیر، به مراد بسته شدن خوبتر مسیر سیال و عدم بازخورد دیسک (Disc) به سیت (Seat) خوبتر هست جریان سیال از سمت جور به سیت (Seat) باشد. در ادامه صورتی که احتمال قطع شدن دیسک (Disc) از جور و بسته شدن شیر وجود دارااست و یا این که از دیسک (Disc) ترکیبی به کارگیری شده باشد خوبتر هست جریان از سمت سیت (Seat) به جور باشد.

 

·         Angle Valve

مسیر محل ورود و خروجی همین شیر کروی (Globe Valve) یک زاویه 90 مرتبه نسبت به نیز دارند. وجود همین زاویه 90 مرتبه در ادامه همین شیر منجر می شود تا در ادامه به کارگیری از زانوی 90 مرتبه صرفه جویی شود. همین مزیت منجر می شود تا همین شیر در ادامه مسیرهای زاویه دار خطوط لوله کشی کاربرد بیشتری داشته باشند.

 

·         Plug Type Disc Globe Valve

این گونه شیر کروی به جهت تهیه ادغام های جامد و مایع یا این که در ادامه سیستم هایی مهم موقعیت دشوار نظیر سیستم آب بویلر و تخلیه هوا، به کارگیری می شوند.

 

·         Y – Body Globe Valve

همان طور که از اسم همین گونه شیرآلات صنعتی معین است، بدنه آن ها به صورت Y هست و دستگیره آن، یک زاویه 45 مرتبه نسبت به مجراهای آن دارد. همین گونه شیرهای کروی به جهت انتقال سیالات خورنده زیاد مطلوب میباشند چون الگوی جریان ایجادشده در ادامه همین شیرها آهسته خیس است.

 

·         Composition Globe Valve

این شیر صنعتی در ادامه مواقعی که تهیه جریان زیاد دشوار باشد، به کارگیری می شود. در ادامه همین شیر از یک دیسک (Disc) ترکیبی قابل ردوبدل به کارگیری شده هست که ارتعاشات را خنثی می نماید و مانع زخم وصال به سیت (Seat) می شود. در ادامه محفظه های بسته، تهیه نمودن جریان می تواند منجر زخم به سیت (Seat) شود.

 

·         Double Disc Globe Valve

این گونه شیر کروی دو دیسک (Disc) قطع از نیز دارااست که به وسیله یک شفت به نیز متصل شده اند. همین دو دیسک (Disc) بر بر روی سیت (Seat) قرار گرفته اند. همین شیرها معمولا به مراد در دست گرفتن و تهیه فشار بخار یا این که گازهای دیگر به کارگیری می شوند.

 

2.       شیر سوزنی (Needle Valve)

شیرهای سوزنی نوعی از شیرآلات میباشند که جهت در دست گرفتن جریان و تهیه جریان مایعات و گاز به فعالیت می روند. همین شیرهای سوزنی مهم یک سیت (Seat) با مرحله مقطعی وسیع میباشند که در ادامه برابر جریان مقاومت می کنند.

 

3.       شیر فشاری (Squeeze valve)

شیرهای فشار جهت تهیه جریان مایع های سنگین، فاضلاب، لزج و پودرها به کارگیری می شوند. فقط شیرهای فشاری که یک سیت (Seat) مرکزی دارند، به طور تام بسته می شوند و اشکال شیرآلات صنعتی دیگر آن حداکثر تا محدوده 80 درصد شیر بسته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 4 =