ترمز الکتروموتور سه فاز

شکل هندسی ترمز الکتروموتور سه فاز دایره ای هست و تلاش آن بر شالوده نیروی الکترومغناطیسی شکل می گیرد. طرز کارکرد ترمز دینام به همین شکل هست که دو دیسک، یک دیسک اثبات و یک دیسک متحرک که به شفت الکتروموتور متصل هست زمان اتصال جریان برق، نیروی مغناطیسی به وجود آمده لنت های ترمزها (قسمت اثبات ترمز) را به سمت عقب جذب می نماید و پس از انقطاع جریان به امداد نیروی کششی، فنری که پشت لنت ها قرار دارااست به نصیب متحرک ترمز متصل شده و از حرکت آن خودداری می کند.

 

ترمز الکتروموتور

 

انواع ترمز الکتروموتور از حیث تغذیه

ترمز الکتروموتور که از اسباب یدکی و جانبی الکتروموتور به شمار می رود، از حیث تغذیه و جریان الکتریسیته به جور های ذیل تقسیم می شود:

 

ترمز تک فاز DC الکتروموتور

ترمز تک فاز AC الکتروموتور

ترمز سه فاز AC الکتروموتور

ترمز DC الکتروموتور با الکتریسیته 24 ولت و ترمز AC الکتروموتور با الکتریسیته تک فاز 220 ولت و الکتریسیته سه فاز فعالیت می کنند.

 

انواع ترمز الکتروموتور از حیث مکانیکی

انواع ترمز دینام از حیث مکانیکی هم به دو جور ذیل تقسیم می شود:

 

ترمز الکتروموتور تک لنت

ترمز الکتروموتور دو لنت

بعضی از اشکال ترمز دینام امکان کارگزاشتن اینورتر دارند. همین فعالیت سبب ساز می شود تا خط مش اندازی پله ای به جهت الکتروموتور شکل گیرد. بصورت روتین ترمز های تک لنت به جهت الکتروموتور تا اقتدار 4 کیلووات به کارگیری می شود. به جهت الکتروموتور با اقتدار بیشتر، ترمز دو لنت ;مورد به کارگیری قرار می گیرد. همینطور به جهت ارتقاء میزان ضریب اطمنیان فعالیت در ادامه اقتدار های کاهش از 4 کیلووات، از ترمز دینام دو لنته به کارگیری می شود.

 

ترمز در ادامه الکتروموتور

 

اجزاء ترمز الکتروموتور

مگنت الکتروموتور، دیود و بوبین ترمز الکتروموتور از اجزاء کلیدی ترمز الکتروموتور به شمار می روند. بوبین ترمز الکتروموتور یک قطعه سیم پیچی شده از کالا مس می باشد که عرصه مغناطیسی را به جریان الکتریکی یا این که بالعکس تبدیل می کند.

 

قطعه دیگر، مگنت الکتروموتور است. تلاش مگنت ترمز الکتروموتور به اینصورت هست که زمان اتصال جریان برق، همانطور که گفته شد نیروی الکتریستیه به وسیله بوبین ترمز الکتروموتور به نیروی مغناطیسی تبدیل شده و قطعه صلب ترمز را که استدلال عدم حرکت شافت الکتروموتور است، آزاد می کند. پس از انقطاع جریان به وسیله نیرو، فنر فشرده شده قطعه صلب به شافت الکتروموتور متصل شده و از حرکت آن خودداری می کند.

 

کاربرد ترمز الکتروموتور

معمولا در ادامه کار های حساسی که اضطراری هست سیستم پس از انقطاع شدن جریان در ادامه کسری از دوران متوقف شود، نیاز به کارگزاشتن ترمز بر روی الکتروموتور می باشد. به طور نمونه در ادامه آسانسور زمان پیدایش واقعه سنسورهایی قرار دیتا شده که جریان را انقطاع می نماید و با تلاش ترمز دینام، کابین متوقف می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =