راهنمای خرید سیم و کابل

سیم او‌لین و بی آلایش ترین عنصر به جهت انتقال جریان الکتریکی هست و به جهت رابطه فی مابین دستگاه های گوناگون به کارگیری می شود. میتوانید به جهت خرید کردن سیم و کابل کلیک کنید همین انتقال برق در ادامه سیم ها به برهان وجود فلز رسانایی هست که بخش کلیدی سیم را تشکیل می دهد و به آن هادی گفته می شود. همین هادی می تواند از کالا مس، آلومینیوم و یا این که مس قلع اندود باشد. بر روی هادی از عاسق، حفاظ، زره فلزی و یا این که روکشی به کارگیری می شود که می تواند نیز از زخم وصال به هادی خودداری نماید و نیز از طرفی جلوی نشت جریان الکتریسیته به خارج را بگیرد.

 

اگر بخواهیم بر شالوده گونه هادی سیم های الکتریسیته را جور بندی کنیم، اشکال گوناگون سیم شامل سیم برقب مفتولی، سیم الکتریسیته افشان و سیم الکتریسیته نصفه افشان می شود. به تفسیر همین سه جور به شکل مختصر اعتنا نمایید.

 

سیم مفتولی

سیم مفتولی به شکل یک لایه مسی یا این که یک نوار فن ای هست که به گونه خشک هم مشهور بوده و به برهان امکان فرم دهی درون تابلو های الکتریسیته کاربرد دارد. به کارگیری از همین گونه مفتولی در ادامه جاهایی که نیاز به کارگزاشتن دایم و حرکت ندارند مطلوب هست و همین گونه از سیمها در ادامه عمده مواقع به وسایل مازاد نظیر سرسیمها به جهت اتصال احتیاج ندارند اما احتمال شکسته شدن آن ها در ادامه اثر جابجایی و حرکت دوچندان وجود دارد. هادی در ادامه آن ها از مس استاندارد شده با پوششی از پی .وی.سی ساخته شده است.

 

سیم مفتولی

سیم افشان

سیم افشان از تعداد متعددی فن های نخ نما مسی به نیز تابیده شده تشکیل شده هست که به سیم های قابل انعطاف معروفند و مهم امکان انعطاف بالایی می باشند که در ادامه سیمکشی ساختمان کاربرد دارند. ساختمان همین گونه سیمها نظیر سیمهای مفتولی و نصفه افشان هست و امکان انعطاف آن ها نسبت به گونه نصفه افشان عمده است.

 

سیم افشان سیم الکتریسیته افشان

سیم نصفه افشان

ساختمان همین سیم الکتریسیته فی مابین سیمهای مفتولی و افشان هست به این معنی که تعداد فن های آن از گونه افشان کاهش هست و کاربرد آن شبیه سیمهای مفتولی است. صرفا درمواردی که نیاز به انعطاف عمده نسبت به سیمهای مفتولی است، از همین نوع به کارگیری می شود.

 

در خیلی از منابع سیم های الکتریسیته را بر شالوده حروف اختصاری آن ها می شناسند به این برهان شناخت با همین حروف خالی از خوبی نیست. معمولاً کالا هادی ها ، عایق و گونه کاربرد سیم و کابل ها را با حروف مشخصی که درروی روکش خارجی آن ها مقاله می شود ، نشان می دهند به طوری که هر کلام مضمون‌ یگانه خویش را دارد.

 

موارد مصرف اشکال سیم الکتریسیته بر شالوده اسم اختصاری

در ادامه به معرفی موردها مصرف اشکال سیم بر شالوده اسم مختصر آن ها می پردازیم. به طور نمونه در ادامه نقشه های برقی که به جهت سیم کشی ساختمان تنظیم می شود معمولاً از همین حروف به جهت نشان دادن گونه سیم ها به فعالیت می رود.

 

سیم (NYA)

سیم مسی تک لایه قابل انعطاف با روکش پلاستیک به رنگ های سبز، زردرنگ ، سیاه، آبی و قهوه ای

 

مورد مصرف : کارگزاشتن اثبات در ادامه محل های خشک و در ادامه درون لوله پی وی سی و فولادی و همینطور می بایست بدانید به کارگیری از همین گونه سیم در ادامه ذیل گچ مجاز نیست.

 

سیم (NYAF)

سیم افشان که در ادامه آن فن های نخ نما سیم مسی به نیز تابیده شده با روکش پلاستیک به رنگ های سبز، زردرنگ ، سیاه، آبی و قهوه ای

 

مورد مصرف : کارگزاشتن سوای حرکت در ادامه محل های خشک و در ادامه درون لوله ی پی وی سی یا این که فولادی و همینطور به کارگیری از همین گونه سیم در ادامه ذیل گچ مجاز نیست.

 

سیم (NYM)

سیم های مسی یک لایه با عایق پی وی سی و مقاوم در ادامه در مقابل رطوبت که رنگ کلاف آن ها سیاه ، خاکستری یا این که سپید هست و رنگ روکش سیم های درون آن سیاه ، قهوه ای و آبی می باشد.

 

مورد مصرف: کارگزاشتن اثبات در ادامه محل های خشک یا این که مرطوب یا این که ذیل گچ سوای لوله یا این که بر روی مقره ( به عنوان مثال کولر)

 

سیم (Y)

سیمهای روکش شده با مواد پی وی سی که به دو شکل دو ، سه یا این که چهار فن ی به نیز تابیده شده و یا این که تک فن ای که اکثر اوقات تک فن ها در ادامه رنگ های استاندارد و در ادامه کلاف های صدمتری در ادامه بازار موجود می باشند.

 

مورد مصرف: کارگزاشتن اثبات در ادامه درون لوله ی پی وی سی و فولادی به جهت زنگ اخبار، تلفن و بقیه دستگاه های نشانه دهنده.

 

کابل الکتریسیته و اشکال آن

امروزه در ادامه صنعت الکتریسیته بخش عظیمی از توزیع انرژی الکتریکی ، بویژه در ادامه فشار ضعیف به وسیله کابل ها انجام می‌گیرد. اما به جهت انتقال انرژی الکتریکی فشار میانگین و قدرتمند هم در ادامه بعضا موردها از کابل های منحصر به کارگیری می‌شود. کاربرد کابل ها در ادامه تاسیسات الکتریکی زیاد بزرگ است. در ادامه تمجید کابل می اقتدار گفت هر گونه هادی که بتواند جریان الکتریسیته را از درون خویش عبور دهد و مهم عایق باشد ، به طوری که ولتاژ بر روی مرحله عایق نسبت به زمین صفر و درروی مرحله سیم نسبت به زمین مهم ولتاژ فازی باشد، کابل نامیده می شود. کابل ها هم نظیر سیم ها مهم هادی می باشند که اکثر اوقات از کالا مس و یا این که آلومینیوم است.

 

انواع کابل برق

 

همانطور که در ادامه گزینه سیم ها حروف اختصاری معرفی شدبرای شناسائی کابلها هم از حروفی به کارگیری می‌شود که بعضا از همین حروف مطابق استاندارد آلمان V.D.E به توضیح ذیل می‌باشد :

 

N کابل با هادی مسی

NR کابل با هادی آلومینیوم

Yعلامت عایق پرتو به دور می‌باشد

 Hعلامت ورق متالیزه می‌باشد

T سیم تحمل کننده در ادامه کابل کشی هوایی

R  حفاظت فولادی نواری شکل

Y  روکش کمربندی پرتو دور

R  هادی دایره‌ای صورت می‌باشد

E  هادی یک فن و دایره‌ای می‌باشد

M  هادی چندین رشته

S  هادی بشکل مثلث

معرفی ساختمان کابل

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده ی کابل های مخابراتی تماما با کابل های گزینه به کارگیری در ادامه صنعت الکتریسیته فشار قدرتمند و فشار ضعیف تفاوت دارا هستند البته به طور کلی کابل ها همواره از دو نصیب کلیدی هادی و عایق تشکیل شده اند. تفاوت کابل ها ناشی از کاربرد آنهاست به این معنی که گونه کارشان موجب می شود که جنس، شکل، مرحله روزگار و تعداد هادی ها و عایق ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. معمولاً هادی ها از حیث صورت مرحله روزگار به دو صورت گرد و مثلثی وجود دارا هستند که از کلام اختصاری r به جهت نشان دادن هادی با مرحله روزگار گرد و از کلام s به جهت نشان دادن هادی با مرحله روزگار مثلثی به کارگیری می شود. هادی گزینه به کارگیری در ادامه سیم و کابل الکتریسیته می تواند به شکل مفتولی ، فن ای ، انعطاف پذیر و خیلی انعطاف پذیر باشد تعیین میزان انعطاف پذیری سیم و کابل به موقعیت الکتریکی ، میزان انعطاف پذیری گزینه نیاز، طرز اتصال سیستم و موقعیت کارگزاشتن بستگی دارد.

 

مثلا کابل هایی با هادی مفتولی به جهت محل هایی که نیاز به حرکت دوچندان نمیباشد به کارگیری می شود چون احتمال شکسته شدن همین سیم و کابل ها وجود دارد.

 

کابل هایی با هادی انعطاف پذیر به جهت محل هایی که احتمال لرزش در ادامه سیستم وجود دارااست و یا این که نیاز به خمش شعاعی عمده داریم به کارگیری می شود.

 

از سیم و کابل های خیلی انعطاف پذیر در ادامه جاهایی که نیاز به جابجایی دوچندان یا این که خمش بالا باشد به کارگیری می شود نظیر کابل های جوشکاری      

 

برای عایق نمودن کابل های الکتریکی بسته به ولتاژ هادی کابل از عایق های متفاوتی به کارگیری می شود به عنوان مثال کاغذهای آغشته به روغن منحصر ، مواد پلاستیکی یا این که عایق از کالا پلی اتیلن که به اسم xlpe  مشهور است.

 

زره کابل الکتریسیته چیست

زره کابل الکتریسیته جهت مراقبت کابل در ادامه برابر صدمات و ضربه های مکانیکی به شکل یک لایه خارجی بر بر روی عایق کابل کشیده می شود و کالا غلاف کابل معمولاً از ماده PVC  و یا این که فلز سرب است. در ادامه مواردی نظیر دفن مستقیم کابل در ادامه زمین، خطر بازخورد اجسام پیروز و حتی در ادامه برابر حیوانات جونده به کارگیری از کابل زره دار پیشنهاد می شود. در ادامه تعیین درست گونه زره سیم و کابل موردها ذیل می بایست گزینه اعتنا قرار گیرد:

 

بارگذاری کششی گزینه نیاز

اعمال فشار در ادامه طی عصر خدمت دهی سیم و کابل

حفاظت در ادامه برابر جانوران جونده

حفاظت در ادامه برابر صدمات مکانیکی غیر منتظره

حداقل شعاع خمش گزینه نیاز

در ذیل مثال هایی از اشکال زره ها که در ادامه سیم الکتریسیته و کابل الکتریسیته به کارگیری می شود آمده هست :

 

زره سیم و کابل SWA

در همین گونه از زره یک لایه فولاد گالوانیزه با قطر استاندارد به به دور کابل کشیده می شود و دستکم 90 درصد حفاظت مکانیکی را پوشش می دهد. حفاظت مکانیکی و اقتدار کششی همین زره به جهت سیم و کابل ها زیاد مطلوب می باشد اما به جهت دشواری و مقاومت عمده می اقتدار از یک نوار فلزی بر روی آن به کارگیری کرد.

 

زره کابل و سیم GSWB

در همین گونه از زره سیم گالوانیزه بافته شده با قطرهای 0.2 , 0.25 , 0.3 و 0.4 به به دور کابل کشیده می شود که بیش از 80 درصد پوشش دهی دارد. به کارگیری از همین زره مقاومت مکانیکی لطف را تولید می نماید و در ادامه مقایسه با سایر زره ها ، اذن شعاع خمشی کمتری را می دهد در ادامه عاقبت همین گونه زره به جهت جاهایی که حرکت یا این که لرزش وجود دارااست مطلوب است.

 

زره کابل و سیم GSTA

در همین گونه از زره سیم وکابل نواری از فولاد گالوانیزه بر روی کابل کشیده می شود که ضخامت هر نوار 0.2 تا 0.4 میلیمتر برحسب قطر کابل می باشد. به کارگیری از همین زره پوشش 100 درصدی را گارانتی می نماید و در ادامه برابر ضربه مقاومت بالایی دارااست اما استحکام کششی آن میانگین است.

 

زره کابل و سیم الکتریسیته GSFA

این گونه از زره سیم و کابل تخت بوده و از فولاد گالوانیزه با مخلوط سیم تخت به ضخامت 0.6 میلیمتر ساخته شده است. شما می توانید به جهت خرید کردن سیم و کابل الکتریسیته به شکل آنلاین به بخش سیم و کابل ساختمانی در ادامه لایت هوم مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =