مباهله را از عید غدیر تا روز مباهله جشن بگیرید

[ad_1]

بر اساس این گزارش «شیعه نیوزنشست اعضای مبلغین مباهله و مبلغان و کارشناسان دینی سراسر کشور با هدف «همفکری برای ترویج پیام مباهله» امروز چهارشنبه ششم بهمن ماه برگزار می شود.

علی انسانی دبیر ستاد مردمی مباهله در این جلسه با طرح این سوال که چرا مباهله تا این حد مورد غفلت واقع شده است، گفت: عید غدیر خم تاج سر است و باید مورد توجه قرار گیرد، اما در مباهله پیامبر(ص) با این امر. عظمت حضرت علی (ع) را معرفی می کنند پس باید به این اتفاق مهم توجه کرد.

وی در ادامه به تشریح برخی از اقدامات انجام شده برای جنجال سازی بیشتر به مردم پرداخت و گفت: با همکاری رسانه ها از جمله شبکه دوم سیما برنامه های مختلف رسانه ای درباره جنجال سازی تولید شد. برای معرفی روز مباهله مجالس مختلفی برپا شد، شاعران به میدان آمدند و نویسندگان نوشتند، اما «کی این بادها به مستی ما بسنده می کنند».

انسانی از همه کسانی که در مجلس تبلیغ می کنند دعوت کرد که در مجالس خود درباره عید سعید فطر که مایه افتخار شیعیان و عزت و رحمت اسلام است صحبت کنند و برای امیرالمومنین(ع) کم نگذارند. .

در ادامه حجت الاسلام سید حسین هاشمی نژاد از مبلغان کشور با تاکید بر اهمیت مباهله گفت: مأمون به امام رضا (ع) گفت دلیل ولایت جد شما چیست؟ امام رضا (ع) فرمودند؛ آیه مباهله. آیات زیادی در قرآن کریم در شأن حضرت علی (ع) ذکر شده است، اما امام رضا (ع) بر اساس آیات مباهله بر ولایت امام علی (ع) استدلال کرده است. یعنی مباهله به قدری مهم است که امام رضا (ع) در آیه به قسمت «ما خود و شما هستیم» اشاره می کند.

حجت الاسلام خدامی همچنین پیشنهاد کرد: فاصله بین عید غدیر خم تا مباهله به عنوان ایام جشن در کشور تبلیغ شود و در این ایام خطیب از حقانیت حضرت علی (ع) صحبت کند.

وی با اشاره به اینکه مباهله برخلاف تصور عموم یک یا چند روزه نیست و بیش از سه ماه طول کشیده است، گفت: پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) را به سوی مسیحیان نجران فرستاد. و آنها را به اسلام دعوت کرد. مسیحیان روزهای متمادی جلسات متعددی تشکیل دادند و درباره این پیشنهاد صحبت کردند و سپس نزد پیامبر (ص) آمدند.

حجت الاسلام فاضل طباطبایی با اشاره به اسناد زیادی که درباره حادثه مباهله وجود دارد اما مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: ملحدان در شبکه های مجازی به ویژه در باشگاه بسیار فعال هستند و با تعداد زیادی از مردم جلسات طولانی برگزار می کنند. ; ما فقط با بحث و جدل می توانیم به همه استدلال های آنها پاسخ دهیم. ریشه های اسلام در یهودیت و مسیحیت را می توان با بحث و جدل تحلیل کرد.

حجت الاسلام ادیب یزدی با تاکید بر اینکه مناقشه در مقایسه با دیگر فضائل اهل بیت(ع) جنبه مادری دارد، گفت: مناقشه برای علمای حق راه حل است، وقتی با دشمنانی که لجاجت می کنند و عمل می کنند. حقیقت را با استدلال و منطق نپذیرید. در جلسه ستاد مباهله باید نماینده ای از نهادهای اصلی کشور از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم و حتی وزارت گردشگری باشد. هر وزارتخانه ای باید بخشی برای ترویج فضایل اهل بیت(ع) داشته باشد تا موضوع مباهله را برای عموم مردم تبیین کند.

مباهله را از عید غدیر تا روز مباهله جشن بگیرید

در ادامه جلسه علی انسانی به حمایت وزیر ارشاد و جمعی از علما از برنامه های ستاد مباهله اشاره کرد و حاضران تاکید کردند که بلافاصله بعد از غدیر خم به عزاداری محرم نرویم بلکه جشن مباهله باید برگزار شود. از غدیر تا مباهله ادامه دهید. .

حجت الاسلام کاشانی همچنین گفت: در تفسیر آیات مباهله و جمع آوری اسناد مربوط به آن خلأ وجود دارد که باید در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام شود. مباهله دفاع از اسلام است، اما چون امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه (س) محور این واقعه تاریخی هستند، با بی کفایتی عجیب مفسران، شاعران و… مواجه شده است و اگرچه او دفاع از اسلام است، تفسیرهای روایی بسیار اندک است. در این باره مطرح شده است. یعنی هر چند مخالفت با وحدت اسلام با جبهه غیر مسلمانان است، اما متأسفانه مخالفت شدیدی با آن از سوی برخی مسلمانان صورت گرفته است.

وی موضوع مهم بعدی را فضیلت مباهله نسبت به دیگر فضایل حضرت علی (ع) برشمرد و گفت: واقعه غدیر مهم ترین واقعه مربوط به بیان فضایل حضرت علی (ع) از نظر تعداد حاضران و حضور مردم است. زمان و مکان، اما مباهله عمیق ترین فضیلتی است که امام علی (ع) را دارند و لازم نیست او را با کسی مقایسه کرد.

حجت الاسلام کاشانی تصریح کرد: مباهله قطعا راه حل است اما نباید همه در مباهله شرکت کنند. اگر کسی می توانست بحث کند، اهل بیت (ع) وارد آن نمی شدند. کتاب های درسی ما هم مشکلات زیادی دارند که بهتر است ابتدا آن ها را ببینید و با کارشناسان کتاب درسی در مورد گنجاندن جنجال در این کتاب ها صحبت کنید.

حجت الاسلام محمدمهدی معماریان نیز گفت: در سیره پیامبر اکرم (ص) به جز مناقشه، موردی نیست که منکران دین با پیامبر (ص) مناظره کرده باشند و پیامبر آنها را دعوت کرده باشد. جنجال – جدال سرسختانه. حتی وقتی وارد مدینه شدند با دشمنان پیمان صلح امضا کردند. مباهله، معرفی شرکای رسول خدا در امر رسالت است. مباهله تنها فضیلت امام علی (ع) نیست؛ اما فضیلت حضرت فاطمه (س) نیز امام حسن و امام حسین (ع) است. از 27 تا 29 ذی الحجه روزهای مبارکی است و باید با کمک فضای مجازی عید سعید فطر را تبلیغ کنیم.

دقیقی از اعضای ستاد مباهله نیز گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه کرد و گفت: آنچه در ستاد مردمی مباهله در شش سال گذشته انجام شده دغدغه ای بوده که جمعی از فعالان فرهنگی در این زمینه داشته اند. ترویج مباهله».

وی با اشاره به اینکه اولین مراسم ویژه عید سعید فطر در تهران برگزار شد و سپس در شهرستان ها مورد توجه و استقبال هیئت ها و نهادهای فرهنگی قرار گرفت، گفت: تولید آثار هنری از جمله سرود، کلیپ و انیمیشن فعالیت هایی است که ستاد مباهله آن را وظیفه خود تعریف کرده است.

دقیقی با تاکید بر اینکه مباهله رویدادی است که می تواند از مرزها و مذاهب عبور کند و تشیع را به جهانیان تبیین کند، گفت: برای معرفی تشیع در خارج از مرزها کاری نکرده ایم. اگر مسیحی بخواهد اسلام را از منظر تشیع بشناسد، منبعی ندارد.

لازم به ذکر است حجت الاسلام شهاب مرادی و حجت الاسلام ابوترابی فرد از جمله حاضران در این جلسه بودند که به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 12 =