نشانه های آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

[ad_1]

نشانه های آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

بر اساس این گزارش «شیعه نیوزسازمان امر به معروف و نهی از منکر عربستان این روزها شاهد استعفای تعداد زیادی از کارکنان خود به دلیل حاشیه نشینی های گسترده است که همزمان با کمپین تغییر و تحول به رهبری بن سلمان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فیصل» افسر سابق پلیس مذهبی سعودی است که در این گزارش از این نام مستعار برای حفظ هویت خود استفاده می کند و دلیل آن نیز تردید در حاشیه سازی سازمان امر به معروف و نهی از منکر است. در سال های اخیر تصمیم گرفت از کار خود در این سازمان استعفا دهد.

فیصل 37 ساله که ماه ها پیش استعفا داد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام اختیارات ما سلب شده است و دیگر اصلاً نقش روشنی نداریم. همه چیزهایی که قرار بود ممنوع کنیم، اکنون مجاز است، بنابراین من استعفا دادم.

از زمانی که بن سلمان در سال 2017 ولیعهد عربستان سعودی شد، پادشاهی عربستان سعودی دستخوش اصلاحات اجتماعی شده است، از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی، اجازه برگزاری کنسرت، و پایان دادن به ممنوعیت جنسی مختلط بین زن و مرد.

فیصل در حالی که ردای تیره ای به تن داشت، به طعنه گفت: در گذشته امر به معروف و نهی از منکر تنها نهاد شناخته شده در عربستان سعودی برای ترویج فضایل دینی و اخلاقی در این کشور بود، اما امروزه عملاً مهمترین سرگرمی است. و موسسه سرگرمی در جامعه تبدیل شده است.

این موسسه از اردیبهشت 1395 فعالیت های تفریحی مختلفی را برگزار می کند که شاهد حضور گسترده هر دو جنس است.

به گفته دپارتمان سرگرمی، که عربستان سعودی در ماه مه 2016 تاسیس و به آن سپرده شد، فعالیت های تفریحی مختلفی را مدیریت و سازماندهی می کند که شاهد حضور گسترده هر دو جنس است.

«ترکی» نام مستعار دیگر یکی از کارکنان سازمان امر به معروف و نهی از منکر و از اعضای سابق این سازمان است. وی گفت: «وجود این سازمان در عربستان سعودی کاملاً رسمی است و افسران باقی مانده این کار را فقط برای حقوق انجام می دهند.

ترکی افزود: ما دیگر حق مداخله و تغییر رفتارهایی که نامناسب تلقی می شود را نداریم.

به گفته دو منبع آگاه، بسیاری از اعضای پلیس مذهبی اکنون بیشتر وقت خود را به جای تعامل با مردم در خیابان ها در دفاتر خود می گذرانند.

با این حال، برخی از کارشناسان سعودی، از جمله استفان لاکروا، استاد انستیتوی علوم سیاسی پاریس، احتمال اقدام عربستان سعودی برای انحلال این نهاد بدنام را رد کردند و گفتند: «این هنوز هم نشانه‌ای از هویت متمایز سعودی است که بسیاری محافظه کاران “سعودی ها به آن متصل هستند.”

انتهای پیام/

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − یازده =