آیا وعده های دولت جدید به مسلمانان آلمان عملی است؟

[ad_1]

بر اساس این گزارش «شیعه نیوزحکومت 16 ساله دموکرات مسیحی در آلمان به پایان رسیده است و اکنون سوسیال دموکرات ها، دموکرات های آزاد و سبزها به عنوان دولت ائتلافی “چراغ راهنمایی” آلمان را در دست گرفته اند. در توافق این گروه ائتلافی، رویکردهای جدید مهمی در قبال مسلمانان و مهاجران وجود دارد.

تارنمای اسلامی گزارش مفصلی از این رویکردها نوشته و این سوال را مطرح کرده که آیا وعده های دولت جدید به مسلمانان و مهاجران عملی است؟ ترجمه بخش هایی از این گزارش را در زیر می خوانید:

اولاف شولتز، نامزد سوسیال دموکرات ها، رسماً در دسامبر 2021 به عنوان وزیر خزانه جدید آلمان سوگند یاد کرد. بنابراین، دولت ائتلافی به رهبری سوسیال دموکرات ها، دموکرات های آزاد و سبزها، سکان هدایت دولت فدرال جدید را برای چهار دوره بعدی به دست گرفت. سال ها.

دولت ائتلافی که چراغ راهنمایی نامیده می شود، اولین ائتلاف از سه ائتلاف در سطح آلمان است که در سطح فدرال تشکیل شده است. اعضای این ائتلاف اهداف خود را در زمینه های اقتصادی، مالی، سیاست خارجی و داخلی، آموزشی، فرهنگی و محیط زیستی در یک توافقنامه ائتلافی 177 صفحه ای خلاصه کردند. این توافق همچنین به مهاجرت، سیاست های مربوط به مسلمانان و نژادپرستی می پردازد.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که سیاست‌های مهاجرت و مسلمانان و همچنین مبارزه با نژادپرستی توسط ۱۶ سال سیاست‌های محافظه‌کارانه اتحادیه دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل شکل گرفته است. در این دوره، بسیاری از اعضای اتحادیه دموکرات مسیحی عمدتاً با این واقعیت که آلمان یک کشور مهاجر است، مخالف بودند.

مبارزه با رادیکالیسم

اگرچه ممکن است در 16 سال گذشته تغییرات قابل توجهی در سیاست داخلی یا خارجی رخ داده باشد، اما شکاف قابل توجهی بین گفتار و عملکرد مقامات فدرال در مورد مسائل مربوط به مهاجرت، مسلمانان و نژادپرستی وجود داشته است. مثلاً در مسائل مربوط به مسلمانان فقط سیاست های امنیتی مد نظر بود. چه در زمینه ادغام مهاجران، مبارزه با افراط گرایی مذهبی و یا آموزش امام جماعت مساجد در دستور کار اتحادیه دموکرات مسیحی قرار داشت. در واقع آنها فقط به فکر مبارزه با رادیکالیسم بودند.

اکنون سؤال این است که آیا دولت ائتلافی جدید که دیدگاه بازتری نسبت به اتحادیه دموکرات مسیحی در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت، اسلام و نژادپرستی دارد، رویکرد متفاوتی در قبال مسلمانان خواهد داشت؟ آیا برنامه دولت جدید شامل اهدافی است که با واقعیت های جامعه آلمان مطابقت داشته باشد و بتواند به حل مشکلات پیشرو کمک کند؟ در حال حاضر حدود یک چهارم جمعیت آلمان سابقه مهاجرت دارند، بیش از پنج میلیون مسلمان در آلمان زندگی می کنند و مشکل قابل توجهی نژادپرستی در این کشور وجود دارد. بنابراین، مقامات آلمانی باید برنامه های سازنده و منسجمی را برای بهبود جامعه آلمان اجرا کنند. دولت ائتلافی به موضوعاتی مانند مبارزه با نژادپرستی، مسلمانان و مهاجران می پردازد. به همین دلیل بسیاری معتقدند که آلمان وارد عصر جدیدی شده است.

به عنوان مثال در بحث مهاجرت و مشارکت در توافقنامه ائتلافی، رویکردهای جدیدی در برنامه دولت دیده می شود. دکتر یوخن اولتمر، استاد مؤسسه تحقیقات مهاجرت و مطالعات بین فرهنگی در دانشگاه اسنابروک می گوید: دیدگاه مردم در مورد مهاجرت و ادغام تغییر کرده است. مهاجرت در مقایسه با سال های گذشته دیگر تهدیدی برای جامعه محسوب نمی شود و هیچ کس نسبت به آن واکنشی نشان نمی دهد. مهاجران کمتر به عنوان یک گروه اقلیت و مشکل دار دیده می شوند و بخشی از جامعه هستند. بنابراین طبیعی است که سیاست های دولت نیز تغییر کرده است.

در قرارداد ائتلاف از مسلمانان نیز نام برده شده است، اما تنها به موارد خاص و ملموس مربوط به مسلمانان اشاره شده است. با این حال، اگر توافقنامه ائتلاف فعلی را با برنامه دولت 2018 مقایسه کنید، می توانید پیشرفت جدی را مشاهده کنید. مسئله اسلام دیگر در داخل کشور یک مسئله امنیتی و مشکل آفرین محسوب نمی شود.

علاوه بر این، در توافقنامه دولت ائتلافی با عنوان «زندگی مسلمانان» آمده است: «ما می‌خواهیم گروه‌های مختلف مسلمانان و تنوع زندگی آن‌ها را در نظر بگیریم، همچنین از انجمن‌های اسلامی تازه تأسیس و گروه‌های آسیب‌دیده حمایت خواهیم کرد و با این گروه‌ها مقابله خواهیم کرد. تهدید فزاینده علیه مسلمانان و نهادهای آنها. ما همکاری بین جوامع دینی را توسعه می‌دهیم. البته اینها کافی نیست. همه اینها نشان دهنده نگرش دولت جدید نسبت به امور مسلمانان است.

البته باید دید آیا می توان به این اهداف دست یافت یا خیر. توافق نامه ائتلاف حاوی نکات قابل توجهی در مورد مهاجران و مسلمانان است که نشان می دهد وجود مسلمانان توسط دولت آلمان به رسمیت شناخته شده است و دولت ائتلافی نمی خواهد رویکردی یک جانبه در قبال رادیکالیزاسیون و افراط گرایی اتخاذ کند.

نشانه های گسترش نژادپرستی

سلسله قتل های زنجیره ای جناح راست تروریستی NSU (ناسیونال سوسیالیست زیرزمینی)، ترور والتر لوبک، فرماندار کاسل، حمله تروریستی در هانائو و حمله به کنیسه ای در هاله به وضوح نشان می دهد که چگونه نژادپرستی در جهان گسترش یافته است. آلمان

به نظر می رسد دولت جدید این زنجیره اتفاقات را در نظر گرفته و در توافقنامه ائتلافی تاکید کرده است: «مبارزه با افراط گرایی و نژادپرستی باید ادامه یابد، محتوای بیشتری در این زمینه تولید شود و بودجه ای برای این منظور تخصیص داده شود.» در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است: “انتظار می رود دولت به آزار و اذیت اقلیت های مذهبی مانند یهودی ستیزی و اسلام هراسی پایان دهد.”

دولت ائتلافی همچنین می‌خواهد علیه سخنان نفرت‌انگیز در اینترنت و ترویج دموکراسی و مدرن‌سازی قوانین انجمن اقدام کند. دولت با چنین اقداماتی می خواهد مبارزه با نژادپرستی را تقویت کند. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. اعضای بنیاد آمادئو آنتونیو که در زمینه مبارزه با نژادپرستی تخصص دارد، معتقدند که مبارزه با نژادپرستی به ویژه در نهادهایی مانند پلیس صورت نگرفته است. اگر در نظر بگیریم که نژادپرستی در سال‌های اخیر در نهادها و سازمان‌هایی مانند پلیس گسترش یافته است، متوجه می‌شویم که دولت ائتلافی نیز به این موضوع توجه نکرده است.

در ابتدای گزارش این سوال را مطرح کردیم که آیا دولت جدید که نگاه بازتری به اتحادیه دموکرات مسیحی در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت، اسلام و نژادپرستی دارد، رویکرد متفاوتی در قبال مسلمانان خواهد داشت؟ مطالعه 177 صفحه ای از توافق گروه ائتلاف نشان می دهد که دولت جدید می خواهد رویکرد بهتری در قبال مسلمانان و مهاجران داشته باشد. با این وجود، چهار سال آینده واقعیت را نشان خواهد داد.
انتهای پیام/

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =