بدعت مولوی گرگیج در فقه حنفی!

[ad_1]

بر اساس این گزارش «شیعه نیوزمولوی گرگیج، مدیر مدرسه فاروقیه گالیکش، در ارتباطی در فضای مجازی که در تاریخ 15 آذر 1400 به صورت علنی پخش شد، مدعی شد که هر چه تا کنون گفته اند بر اساس اعتقادات اهل سنت و فقه حنفی بوده است!

مولوی گرگیج، مدیر مدرسه فاروقیه گالیکش، در ارتباطی در فضای مجازی که در تاریخ 15 دی ماه 1392 به صورت علنی پخش شد، مدعی شد که هر چه تا کنون گفته اند بر اساس اعتقادات اهل سنت و فقه حنفی است! و ادامه دادند که اگر خلاف این فقه بگویند بدعت است! وی همچنین در سخنان و مباحث قبلی خود بیان داشت که: «این مطالبه دینی مردم است که مردم امام باشند.[جمعه] و مسئولان باید به همین امام پاسخ مثبت بدهند که این مطالبه مردم است… امام جمعه و جماعت باید مردمی باشند و این مطابق فقه همه ادیان است».

در واقع مولوی گرگیج می خواست بیان کند که اگر امام جمعه توسط حاکم منصوب شود قابل قبول نیست، اما عمل گذشته مولانا گرگیج خلاف این گفته را ثابت می کند و فقه حنفی برخلاف ادعای او مبنی بر بدعت بودن آن است. و آغاز یک فتنه.

کانال تلگرامی مولوی گرگیج با نظارت مستقیم وی حکم حاکم را در روز جمعه 10 خرداد 1400 به عنوان امامت جمعه مولوی کاشانی (مشهور) به اقامه نماز جمعه گالیکش پذیرفت و گفت: صدور مجوز برای برگزاری نماز جمعه گالیکش. نماز جمعه گالیکش … «نعمت الله کاشانی (معشوف) از شاگردان گرگیج و از اساتید برجسته دارالعلوم فاروقیه گالیکش به عنوان امام جمعه این شهر معرفی شد که از حضرت آیت الله العظمی اجازه امامت گرفت. نورمفیدی قبل از ظهر امروز».

این کانال تلگرامی همچنین با انتشار عکسی از نعمت الله کاشانی در دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گفت: مولوی نعمت الله کاشانی پیش از ظهر امروز از آیت الله نورمفیدی اجازه امامت خود را دریافت کرد.

کانال تلگرامی که ایشان در نماز جمعه 29 دی 1396 درباره آن گفته بودند: قبول دارم و پاسخگو هستم، اما به شرطی که دوستان در هنگام پرسیدن حرفم را قطع نکنند و دلیل حرفم را نپرسند. منتشر شده است و من به نظرات خود پاسخ خواهم داد و مطالب منتشر شده در سایت ربطی به پاسخگویی شخص دیگری به سخنان من ندارد.

علاوه بر اسناد عملیه فوق و تأیید قطعی مولوی گرگیج، حکم حکم صحت نماز جمعه نزد حنفیان امری قطعی و قطعی است و بدون آن باطل است، زیرا یکی از شرایط اعتبار نماز جمعه در فقه حنفی حکم یا نایب است. حکومت می کند.

علمای بزرگ حنفیه در طول تاریخ به این فتوا پایبند بوده و در کتب فقهی خود یکی از شروط صحت نماز جمعه را اذن حاکم یا اذن نایب حاکم بیان کرده اند، مانند ابوالبرکات نسفی. حنفی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های حنفی است و شرح‌های متعددی بر این کتاب نوشته‌اند، وی در بحث نماز جمعه می‌نویسد:
یکی از شروط اقامه نماز جمعه، سلطان یا نایب السلطان است (یعنی اقامه نماز جمعه بدون اذن حاکم یا نایب حاکم جایز نیست).

ابن عابدين در حاشيه رد محتار در 7 شرط شرط صحت نماز جمعه را بيان كرده است. وی درباره شرط دوم می نویسد:
«شرط دوم سلطان (اجازه سلطان) است».

قدوری حنفی از بزرگان حنفیه در بحث نماز جمعه می نویسد: اقامه نماز جمعه فقط به دستور سلطان یا دستور سلطان جایز است.

سرخسی حنفی از بزرگان حنفیه می نویسد: در مورد ما حنفیه سلطان شرط اقامه و اقامه نماز جمعه است.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) امام را شرط ترک نماز جمعه برای وعده (عذاب) دانسته و در اثری آمده است که امر به والیان و حاکمان واگذار شده است و یکی از اینهاست. 4 چیز نماز جمعه است. اینکه مردم برای اقامه نماز جمعه از جماعت خارج شوند و اگر سلطان در نماز جمعه شرط نکند باعث فتنه می شود، زیرا عده ای برای اقامه نماز به مصلی که برایشان است به مسجد جامع می روند. و نماز جمعه از دیگران می میرد و در آن فتنه ای است که پنهان نمی ماند، پس نماز جمعه به امامی سپرده می شود که احوال مردم و عدالت بین آنها به او سپرده شده است تا نزدیک ترین فرد خاموش کننده (تسکین) باشد. فتنه، او امام است. “

بدرالدین عینی از مفسران بزرگ بخاری می نویسد:

«وجوب و وجوب نماز جمعه 12 شرط دارد که 6 شرط آن در خود مسجد (نمازگزار) … و 6 شرط در غیر مسجد است که عبارتند از: «آشکار کردن (افشاء) حتی جایز نیست. اگر والی (حاکم) با هوادارانش در ورودی شهر بیاید و اجازه ورود مردم به شهر را ندهد».

کسانی حنفی نیز بر «شرط اذن حاکم یا نایب او در صحت نماز جمعه» تأکید می کند.

بنابراین باید گفت که اگر مولوی گرگیج به گفته خودش فقط بر اساس فقه اهل سنت و حنفی صحبت می کند باید گفت که بر اساس این اعتقاد و فقه باید امام جمعه را انتخاب کند. حاکم یا نماینده حاکم. سرخسی حنفی اعلام کرده است که در صورت انتخاب نشدن جاکم به فتنه می پردازد.

مولوی گرگیج نیز در سخنان اخیر خود (15-10-1400) صراحتاً اعلام کرده است که اگر بر خلاف فقه حنفی اظهار نظر کند بدعت است، بنابراین با توجه به رویه گذشته وی که در کانال رسمی ایشان ذکر شده است و همچنین طبق فقه حنفیه. . همانطور که در اسنادش ذکر شده است، باید از طرف حاکم یا نماینده او، امام جمعه را انتخاب کند.

انتهای پیام/

منبع: گلستان ما

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + بیست =