خاطره ای از مرحوم آیت الله زنجانی

[ad_1]

بر اساس این گزارش «شیعه نیوزمرحوم آیت الله زنجانی در خاطره ای با عنوان «بار نعنا» می فرماید:

مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی در کتاب الکلام یجر الکلام می نویسد:

یکی از معلمان کتاب درسی مقدماتی ما گزارش داد که مردی از یک زندان دولتی فرار کرد، به مدرسه تحصنی آمد و در اتاق ما مستقر شد. یه مدت همینطور بود یک روز دیدیم که مدرسه را ترک می کند. فهمیدیم، گفتند دوباره رفت زندان، زنجیر به گردنش انداخت!

چرا از شما پرسیدند که چرا دوباره زندانی و زنجیر شدید؟ او پاسخ داده بود که زنجیر ضرابخانه چندین برابر زنجیره حکومتی سنگین تر است! تازه فهمیدم که از زیر ناودان از باران فرار کرده ام. یعنی دوباره از بند منات فرار کردم و به غل و زنجیر حکومت پناه بردم.
معلم ما گفت که معلوم شد در حین صحبت پیغامی برای او گذاشته بودم که نمی تواند آن را صاف کند. رفته، گردن کشیده زیر زنجیر، ریلکس!

پس اینطور؛ زنجیر ضرابخانه از زنجیره حکومتی سنگین تر است. پس آن را با فضلی که به فلان فضل کردی ضایع مکن تا نهال احسان، محبت و ثواب اخروی را به همراه داشته باشد; خوب، نه تنها شکوفه عشق شکوفا نمی شود، بلکه می افتد، بلکه بار دشمنی را می آورد.

اما اگر اظهار احسان نکردی، اگر منظور خداوند در این معامله بوده، می داند، نیازی به بیان تو ندارد و روش بندگی را خوب می داند و اگر منظورت همان کسی است که به او نیکی کرده ای. همچنین سپاسگزار و سپاسگزار است، اگر انسان شاکر و راستگو باشد، از بیان حق هراسی ندارد. زیرا همانطور که اظهار احسان برای شما زشت و نادرست است، پنهان داشتن از او نیز زشت و ناپسند است و اگر از بیان کلمه مبارکی با زبان خود کوتاهی کرد، با عمل از آن کوتاهی نکند.

انتهای پیام/

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 9 =